Martin Bárta. Výrazný talent nejen české cyklistiky se po třech letech vrací do Čech. Přestože dosáhl několika cenných úspěchů a nasbíral řadu zkušeností, jeho výsledky měly spíše sestupnou tendenci. Po angažmá v prestižní juniorské záloze BORA – hansgrohe podepsal smlouvu s ATT Investments, a dostal tak šanci na otočení výsledkové křivky směrem vzhůru.
PhotoCredit: Lotto Kern Haus, Auto Eder, David Kostelka, Jan Brychta, Mario Stiehl
Poprvé na sebe Martin Bárta významně upozornil vítězstvím v Grand Prix West Bohemia v roce 2021. Necelý měsíc před svými 17. narozeninami předvedl v dresu Stadionu Louny mimořádný výkon, když v závodě kadetů přededl 35 km trvající sólo až do cíle.
V tom samém ročníku dominovali v závodě juniorů jezdci německého týmu Auto Eder. A jelikož se Martinovi dařilo i v další sezoně, dostal nabídku pokračovat při přechodu do juniorské kategorie právě v Auto Eder, juniorské záloze BORA – hansgrohe.
A hned v prvním roce dokázal, že si působení ve špičkovém juniorském týmu zasloužil. Na závodech převážně v Itálii, Belgii, Francii, Švýcarsku, Německu atd. se 12x probojoval do první desítky a opakovaně se ve špičkové konkurenci umísťoval v první pětce prvoročáků své kategorie.
Mezi jeho nejvýraznější výsledky patří v reprezentačním dresu získané 2. místo mezi mladšími jezdci a konečné 9. místo ve Švýcarsku na Tour du Pays de Vaud (2.Ncup), 3. mezi 17letými a absolutní 7. místo na Internationale Cottbuser Junioren-Etappenfahrt (2.1), nebo 13., resp. 5. místo na Giro della Lunigiana (2.1). Nejcennějším byl pak zisk titulu juniorského národního šampiona na kopcovitém okruhu s centrem v Mladé Vožici.
„Prvním rokem v juniorech jsem z mého pohledu dosáhl velmi dobrých výsledků, a tím pádem jsem měl o to větší očekávání do druhé juniorské sezony.“
Druhý rok začal pro Martina velmi nadějně, když vyhrál etapu a celkově skončil 3. při Internationale Cottbuser Junioren-Etappenfahrt (2.1). I nadále hodně závodil a reprezentoval, dosáhl několika cenných výsledků – například 10. místa na Tour des Flandres Juniors (1.1) či 15. na Eroica Juniores (1.1), ale po skončení sezony ani on sám příliš spokojený nebyl.
„Očekávání se mi bohužel zdaleka nepodařilo naplnit. Brzdily mě nějaké zdravotní problémy a po sezoně jsem zjistil, že mám astma.“
Výsledky tedy neodpovídaly očekáváním, ale zkušenosti mj. z juniorských verzí Okolo Flander, Paris – Roubaix, Strade Bianche, Gent – Wevelgem mají v Martinově věku cenu zlata.
Vyvstala tedy otázka, kde po přestupu do mužské kategorie pokračovat. Poměrně logicky došlo na smlouvu s německým kontinentálním Lotto Kern-Haus PSD Bank, development týmu BORA - hansgrohe.
V jeho dresu jezdil Martin převážně závody nejnižší kategorie UCI, absolvoval ale také například Okolo Rakouska (2.1). Navíc se dostal i na významné závody určené kategorii U23 jako Gent – Wevelgem či Il Lombardia a v reprezentačním dresu na Orlen Nations Grand Prix, Course de la Paix Grand Prix Jeseníky či Tour de l'Avenir (všechny 2.Ncup). Výsledky ale nebyly příliš přesvědčivé.
„Příprava na sezonu 2024 šla podle plánu. Bohužel jsem ale měl těžký pád na únorovém campu s týmem, který mě na poměrně dlouhou dobu poznamenal. Později v sezoně jsem udělal velký výkonnostní skok. Bohužel jsem to ale na závodech neprodal tak, jak jsem chtěl.“
I tak existovala šance posunout se do kvalitnějšího týmu.
„Až do konce srpna jsem nevěděl, jaká je moje šance dostat se do nově vznikajícího oficiálního development týmu Red Bull - BORA - hansgrohe. To bohužel nakonec nevyšlo, tak jsem se začal rozhlížet po jiných týmech. Už v červenci mi byla nabídnuta smlouva v týmu Lotto Kern, ale poměrně brzo jsem věděl, že tam pokračovat nechci.“
Jedna z možností, která se tedy naskytla, bylo přestoupit do ATT Investments.
„Tým ATT Investments se mi jevil jako nejlepší z možností, které jsem měl. Snadno jsme se domluvili, tým nabízí skvělý závodní program a zázemí, a tak jsem neváhal s podpisem smlouvy.“
Takže od listopadu už Martin funguje v novém prostředí a v těchto dnech najíždí společně s týmem ATT přípravné kilometry na prvním zahraničním týmovém kempu ve Španělsku.
„První dojmy jsou rozhodně pozitivní. V týmu panuje skvělá atmosféra a super parta, což mi dodává motivaci do tréninku a zároveň nám to určitě pomůže, abychom při závodech fungovali jako tým.“
S pozicí lídra asi počítat nemůže, ale přiměřené osobní ambice jsou na místě.
„Jelikož patřím k mladším závodníkům v týmu, tak mám skvělou šanci získávat spoustu zkušeností od starších kluků. V závodech, které mi nebudou vyhovovat, nemám problém s rolí domestika. Když budu mít šanci a odpovídající výkonnost, tak bych chtěl získat zajímavé výsledky. Osobně očekávám především sbírání zkušeností a doufám ve výraznější výsledky a výkonnostní růst. Chci být opět mezi špičkou na velkých závodech.“
O jaké závody by se mělo jednat?
„Vždycky jsem se viděl především jako vrchař, a na tom se taky nic nezměnilo, ale v poslední době jsem získal více výbušnosti a zároveň přirozeně přibral na váze. Ryzí vrchař ze mě asi nebude, ale ještě nejsem schopný říct, v čem budu v budoucnu vynikat. Nejradši mám etapáky, většinou se mi jezdí lépe každou další etapu. V sezoně 2025 bych chtěl předvádět dobré výkony i v časovkách.“