Elektronické řazení mění způsob, jakým cyklisté ovládají své převody. Oproti mechanickému řazení nabízí tato technologie větší komfort i vyšší výkon na kole. Proč se vyplatí přejít na elektriku? Tady je 8 hlavních důvodů:
1. Přesnost a rychlost
Elektronické systémy fungují bez mechanických lanek, což znamená extrémně přesné a okamžité řazení bez rizika nesprávně zařazených převodů. Stačí jedno stisknutí tlačítka a převod se okamžitě změní, bez zbytečných zpoždění nebo potřeby dolaďování řazení páčkou.
Shimano vs. Sram: Elektronické sady na kole Lapierre
2. Spolehlivost (menší údržba)
Oproti mechanickému řazení není potřeba pravidelné nastavování lanek a bowdenů, což znamená méně starostí s údržbou. Protože neexistují žádná lanka, která by se mohla natáhnout nebo opotřebovat, řazení zůstává přesné a spolehlivé dlouhodobě bez nutnosti častých servisních zásahů.
3. Přizpůsobení
Pomocí mobilní aplikace (např. SRAM AXS nebo Shimano E-Tube) si můžete nastavit odezvu řazení, preferované převody a sledovat stav baterie. To znamená, že také můžete přizpůsobit chod řazení podle svého jízdního stylu – ať už preferujete rychlé a agresivní řazení nebo plynulejší přechody mezi převody.
4. Bezdrátová verze
Méně kabelů znamená menší pravděpodobnost poruchy a lepší estetický vzhled kola bez kabelů na kokpitu. Některé systémy nabízejí plně bezdrátové řešení, což znamená jednodušší instalaci a čistší design kola. Sram má samostatnou baterii pro přehazovačku i přesmykač, takže jejich řešení je 100% bezdrátové. Shimano má společnou baterii v rámu. Od ní pak vede jeden kabel k přehazovačce a jeden k přesmykači.
Jak se nabíjí baterky a kolik kilometrů vydrží? Sram má dvě odnímatelné baterky, takže je můžete sundat z kola a vzít nabíjet domů. Shimano má baterii schovanou v rámu. Napájí jak přehazovačku, tak přesmykač a nabíjí se přes jediný konektor na přehazovačce. Dlouhodobému testu jsme podrobili gravel sadu Shimano GRX Di2. Jezdili jsme mimo sezónu v teplotách kolem nuly a poprvé jsme nabíjeli při cca 900 km (nejezdili jsme do úplného vybití). Při jarních a letních teplotách lze předpokládat výdrž přes 1000 km.
5. Řazení bez námahy
Páčky řazení už nejsou mechanickými páčkami, ale elektronickými tlačítky, takže změna převodů nevyžaduje žádnou sílu. Samotné řazení je téměř nehlučné. Až na ten jemný elektrický cvak, na kterém si okamžitě vytvoříte závislost. Pro jezdce, kteří jezdí dlouhé trasy nebo se pohybují v náročném terénu, může lepší ergonomie a jednodušší ovládání znamenat rozdíl mezi pohodlnou a vyčerpávající jízdou.
6. Konfigurovatelná tlačítka
Elektronická řazení umožňují nastavení funkcí tlačítek podle osobních preferencí. Dokážete si například přizpůsobit, které tlačítko ovládá přední nebo zadní měnič či používat jediné tlačítko na sekvenční řazení nahoru a dolů. Kromě toho některé elektronické systémy umožňují ovládání dalších periférií, jako je cyklopočítač, což vám dává během jízdy ještě větší kontrolu nad kolem.
7. Automatické řazení a multishifting
Elektronické sady řazení často přinášejí pokročilé funkce, které dále zvyšují komfort a efektivitu jízdy. Mezi ně patří automatické řazení. Systémy umí na základě zvoleného převodu na kazetě automaticky změnit i přesmykač, aby eliminovaly křížení řetězu. Nebo vám po změně převodu na přesmykači navolí správný pastorek, aby zachoval optimální kadenci šlapání. Nastavit si můžete i tzv. multishifting, neboli možnost řazení více převodů najednou. To umožňuje rychle přizpůsobit převody vašemu stylu šlapání. Tyto funkce společně přispívají ke zlepšení efektivity jízdy a pomáhají udržet optimální výkon.
8. Odolnost
Elektronické řazení je navržené tak, aby zvládlo i náročnější podmínky a bylo méně náchylné na opotřebení. Jelikož neobsahuje mechanická lanka, systém není ovlivněn nečistotami, vlhkostí nebo chladem tak, jako mechanické sady. Elektronika je navíc lépe utěsněná, což znamená vyšší životnost i v náročném terénu.