ATT Investments se poprvé ve své historii stal nejúspěšnějším českým týmem. Jeho letošní vzestup byl tak prudký, že se podle zisku UCI bodů i počtu dosažených vítězství stal 3. nejúspěšnějším evropským kontinentálním týmem a Jakub Otruba 2. nejlepším Evropanem. Se vstupem do následující sezony ale tým chystá změny – jaké budou?
Foto: Filip Bezděk, Martin Korhel, FB ČP Velká Bíteš, FB ČP Lovosice, FB Horním Rakouskem, FB MČR, FB Okolo Bulharska, FB Okolo Maďarska, FB Okolo Malopolska, FB Okolo Slovenska, FB Pardubické kritérium, FB Sibiu Tour, FB Solidarnosc, FB VSAI.
Sezóna 2023 kontinentálních evropských týmů je u konce. Můžeme tedy bilancovat. Měřítkem úspěchu nám je množství dosažených UCI bodů a počet dosažených vítězství.
Podle žebříčku UCI k 17. říjnu se ATT Investments (1 201 bodů) nachází v Evropě na 3. místě. Lepší jsou pouze dva development týmy: Jumbo-Visma (1 389) a Alpecin-Deceuninck (1 201).
Do sezóny vstoupil český tým se 7 novými tvářemi a celkem 16 jezdci ze čtyř států. Nejúspěšnějším z nich byl Jakub Otruba, který se s 442 UCI body ujal 4. místa na světě a 2. v Evropě! Stal se tak i nejúspěšnějším českým cyklistou vůbec.
V sezoně trvající od 1. března do 1. října absolvoval tým 36 etapových a jednorázových závodů z kalendáře UCI v 16 zemích. Závodil po celé Evropě od Estonska po Francii.
Z hlediska kategorií se zúčastnil jednoho závodu druhé nejvyšší kategorie – Okolo Maďarska a sedmi závodů z kategorie o jeden stupeň nižší. K tomu přidal dalších 14 etapových a stejný počet jednorázových závodů nejnižší kategorie. Celkem se jednalo o 87 závodních dnů, které jezdci ATT Investments absolvovali během 7 měsíců.
Do uvedeného výčtu závodů z kalendáře UCI se však nepočítají závody, jako jsou například Český pohár, slovenský etapový Trenčianskym regiónom či kritéria jako je to Pardubické nebo VC Hradce Králové, které letos jezdci ATT Investments všechny ovládli.
Nejvíc UCI bodů po Jakubu Otrubovi nashromáždili Márton Dina (263) a Matúš Štoček (241). Čtvrtý nejúspěšnější byl Tomáš Jakoubek (132) a za ním následují Gert Kivistik (61), Daniel Turek (54), Michal Schuran (49), Karel Camrda (33), Mihkel Räim (22) a Jan Kašpar (4).
Na počet vítězství patří ATT s 10 výhrami rovněž 3. příčka mezi kontinentálními týmy Evropy. Lepší jsou pouze Alpecin-Deceuninck DT (14) a dánský Restaurant Suri (12).
10 vítězství zaznamenaly i nizozemský ABLOC a development týmy Jumbo-Visma, Soudal-Quick Step a Circus-Retz-Technord. Ve prospěch českého týmu ovšem mluví umístění na dalších pozicích; díky 8 druhým a 9 třetím místům se proto řadí před tyto belgické a nizozemské týmy.
Vezmeme-li v úvahu, že v roce 2020 zaznamenal tým ATT dvě vítězství, v roce 2021 žádné a loni tři, pak letošních deset výher je naprosto jiná úroveň. Kdo tedy své individuální schopnosti a týmovou podporu přetavil do letošního úspěchu?
Z etapových závodů ovládli Jakub Otruba řecký Visit South Aegean Islands, Márton Dina Okolo Malopolska a Michal Schuran Okolo Bulharska. Na Malopolsku přidal Márton Dina k celkovému vítězství i dvě etapy a jednu Tomáš Jakoubek, který další etapu vyhrál i na polské Solidarnosci. Do deseti zaokrouhlili tento výčet mistrovskými tituly Jakub Otruba v časovce a Matúš Štoček na Slovensku v časovce i v hromadném závodě.
K výčtu nejdůležitějších prvenství lze ještě kromě řady dalších pódiových umístění přiřadit i úspěchy v doprovodných soutěžích, jako jsou prvenství v bodovací soutěži Matúše Štočka na Okolo Maďarska a Tomáše Jakoubka na Solidarnosci, či Michala Schurana ve vrchařské soutěži na Okolo Bulharska, jakož i zisk dresů nejlepších domácích jezdců Jakuba otruby na Czech Tour, Mártona Diny na Okolo Maďarska nebo Karla Camrdy na Závodu míru.
Vedle Karla Camrdy, který reprezentoval v kategorii do 23 let i na Tour de l´Avenir a evropském šampionátu, si pozvánku do reprezentace v kategorii Elite svými výkony zasloužili také Jakub Otruba, Márton Dina a Matúš Štoček.
Změny v ATT Investments pro nadcházející sezonu
Nová sezona se vždy připravuje v průběhu té probíhající: finanční prostředky, z nichž jsou na rozdíl od většiny českých týmů všechny ze soukromých zdrojů, materiální zabezpečení, personál, závodníci, závodní program atd. Hodně je již dohodnuto, ale ne všechno je v této chvíli možné zveřejnit. Co lze odhalit už nyní?
Tým bude mít opět 16 závodníků. 15 už je podepsáno. Zbývá jen počkat, zda se podaří Jakubu Otrubovi dotáhnout rozjednané námluvy do některého týmu z vyšších divizí. Pokud ano, na uvolněné místo je dost zájemců.
Odhlédneme-li od Jakuba, v týmu končí oproti původní letošní sestavě 7 závodníků. Odchody jsou motivovány výkonnostními důvody v kombinaci s perspektivami a schopností pracovat pro týmové cíle.
Tým by měl mít opět závodníky všech specializací, vše s ohledem na schopnost postavit odpovídající kvalitu do závodů v rámci případných dvojprogramů.
Z pohledu národnostního složení budou opět převažovat čeští cyklisté; u jedné z nových tváří už informace o přestupu prosákla na veřejnost. Z ČEZ Cyklo Team Tábor přijde Šimon Vaníček.
Opět tu budou i jezdci ze třech dalších zemí, kteří ovšem nejsou totožní s těmi letošními. Jednoho z nich už ale jmenovitě prozradit lze – do své čtvrté sezóny v ATT nastoupí Matúš Štoček.
Lze také prozradit, že do týmu přichází dva letošní junioři a jeden 20letý závodník. Výsledkem je, že věkový průměr týmu bude velmi podobný tomu letošnímu, tedy těsně nad 25 let.
Kromě závodníků nastávají změny i na pozicích sportovních ředitelů, trenérů a mechaniků. O tom všem se ale dozvíte v některé z dalších zpráv.
Jedno je však jisté. Už jen zopakovat výsledky letošní sezóny bude pro ATT Investments velká výzva.