8 dní, 16 hodin a 18 minut – přesně tak dlouho trvalo Markétě Peggy Marvanové zdolat na kole Lapierre slavný závod Silk Road Mountain Race v Kyrgyzstánu. Do cíle dorazila jako vítězka společně s Francouzkou Nathalie Baillon a v celkovém pořadí spolu obsadily dělené 14. místo.
Silk Road Mountain Race je se svými 1 880 kilometry a 30 000 metry převýšení považován za nejnáročnější bikepackingový závod na světě. Trasa je extrémní v mnoha ohledech, nejvíce však pro vysokou nadmořskou výšku a rozdíly teplot, které tu mohou od 40 °C v nížinách padat i k -12 °C na vrcholcích. Většina trasy vede ve výšce nad 3 000 m.n.m a častokrát se stoupá na vrcholky přes 3 700 m.n.m.
“Ta výška byla cítit mnohem víc, než jsem zvyklá z jiných sportů v horách. Při pohybu na kole to byl výrazný limit,” komentovala podmínky mladá cyklistka. Ve vyšších polohách závodníci bojovali s mrazem, v nižších se museli vyrovnat s nesnesitelným vedrem. “Vedro je pro mě vždycky ze všeho nejhorší. A pak také dlouhé roviny se silným protivětrem,” dodává šumperská ulravytrvalkyně.
foto: FB profil Peggy Marvanové
Diváci mohli po většinu závodu sledovat epickou bitvu mezi Peggy a francouzskou profesionální cyklistkou Nathalií. “Během závodu jsme se neustále předjížděly. Každá z nás si na tu druhou chtěla udělat náskok, mnohokrát jsme se pokoušely o úniky, ale nikdy to netrvalo dlouho a o náskok jsme přišly. Byly jsme fyzicky hodně vyrovnané. Vždy, když mi to nejelo, tak jsem si myslela, že mi Nathalie musela strašně naložit. Ale pak jsem většinou zjistila, že je kousek přede mnou nebo dokonce za mnou,” vzpomíná Peggy. “S Nathalií jsme měly podobný styl jízdy. Snažily jsme se jet plynule, moc nezastavovat a být efektivní. Abychom se pokusily o únik, musely jsme ještě více omezit spánek, a to se nám vždycky ukázalo jako špatná cesta. Měly jsme halucinace a následně ztrácely, co jsme získaly. Nathalie spánek omezovala co to šlo až do konce, já pak zjistila, že jsem s více spánkem na stejné úrovni, a přitom míň trpím a dělám méně chyb.”
foto: FB profil Peggy Marvanové
Lepší, nebo lehčí výbavu?
Mezi cyklistkami byly rozdíly především ve zvolené výbavě. “Já jsem měla výbavu maximálně odlehčenou a šla cestou risku, kdy člověk musí někdy jet dál, aby spal na místě, kde nezmrzne. To už mám vychytané z předchozích závodů. Co se týká výbavy, tak volím vždy nejlehčí řešení. Zato Nathalie šla cestou jistoty. Mohla jet ve větším luxusu a spát skoro kdekoliv, ale její kolo bylo mnohem těžší. Ta holka to má prostě v nohách,“ přidává Peggy další poznatek.
foto: FB profil Peggy Marvanové
Nathalie Baillon se v létě pokusila o zápis do Guinnessovy knihy rekordů nejrychlejším přejezdem Evropy na kole. Z Tarify na Nordkap – trasu dlouhou přes 7 000 km zvládla za 18 dní 15 hodin 27 minut. Celkový rekord, na který pomýšlela, sice nepřekonala, ale nově nasazený ženský rekord zůstane jistě dlouho nepřekonaný. To svědčí o vynikající fyzické kondici francouzské jezdkyně.
foto: FB profil Peggy Marvanové
Kolo Lapierre měla Peggy lehčí, ale přesto uvádí, že šlo o nejtěžší výbavu, se kterou dosud závodila. “Moje celá výbava včetně kola, batohu, nářadí na kolo, oblečení i elektroniky a jídla vážila 19 kilo” prozradila 28 letá extrémní sportovkyně váhu, kterou s sebou vezla.
Poslední noc obě vedoucí nezávisle na sobě plánovaly spát pouhou hodinu. Obě zaspaly a domnívaly se, že závod je ztracen. Když v posledním výjezdu do 3 800 m.n.m. Peggy francouzskou bikerku dojela, všimla si, že Nathalie má problémy s přehazovačkou. “Nechtěla jsem, aby náš v podstatě vyrovnaný souboj rozhodla mechanická závada, tak jsem Natálce nabídla, že dojedeme spolu” vysvětluje česká závodnice, proč holky dojely společně.
foto: FB profil Peggy Marvanové
Zničená z Balkánu
Peggy na sebe výrazně upozornila již v červnu, kdy mezi ženami ovládla rozdílem třídy 1 380 km dlouhý Transbalkan Race a před sebou měla jen tři muže. “Tam mi to jelo, tak jsem chtěla zkusit prodat formu i tady v Kyrgyzstánu, kde bylo všechno o úroveň těžší. Po Transbalkanu jsem ale byla hodně unavená, na souvislý trénink se moc nedostalo, sotva jsem se dokázala dát dohromady,” popisuje vítězka Tour Divide 2017 svoji předzávodní přípravu. “Chtěla jsem se aspoň pořádně aklimatizovat, ale půjčený výškový stan nefungoval, tak jsem vyrazila s přítelem na Matterhorn. Chtěla jsem tam už od Korony Himálaje,” vzpomíná extrémní sportovkyně na projekt, který s Pavlem Paloncým absolvovali v roce 2021.
foto: FB profil Peggy Marvanové
Závod celkově ovládl po stíhací jízdě 42letý francouzský fenomén Sofiane Sehili v čase 6 dní 16 hodin 50 minut. Na letošním ročníku se sešla i početná česká výprava. Na děleném pátém místě dojel do cíle Lukáš Klement, pět minut před vítěznými ženami na 13. místě dorazil Ondřej Mohyla, na 17. místě dojel Aleš Zavoral. “Kdyby se zhodnotila úspěšnost jednotlivých zemí, jednoznačně by Česká republika vyhrála. Měli jsme tu pořádně našlapaný tým,” chválí si Zavoral s tím, že česká parta má na kontě již několik takových závodů.
foto: FB profil Peggy Marvanové
Co plánuje teď?
“Teď tady budu ještě několik dní odpočívat. Jenom jíst a spát,” směje se Peggy a připomíná obvyklou pozávodní regenerační strategii po obrovském výkonu a energetickém výdeji. “Je to asi můj největší sportovní životní výsledek, ale hned tak další závod v bikepackingu nepojedu. Za týden jedu do Turecka pracovně na Ararat. Co bude dál, to se uvidí,” uzavřela drobná blondýnka.
foto: FB profil Peggy Marvanové