Zesty CF je synonymem pro univerzální MTB stroj, který vždy dokonale reagoval na změny, které přinesla evoluce all-mountain bikingu. A Zesty CF 2024 na tom není jinak. Je to čistokrevná all-mountain mašina nabízející maximální zážitek z adrenalinové jízdy za naprostého klidu mysli.
Foto: Lapierre
Od svého prvního vypuštění do světa v roce 2007 je Zesty koncipován jako all-mountain bike stvořený pro zábavu na singletrailech, překonávání náročných překážek, rychlé zdolávání kopců a vzrušující skoky při ještě rychlejších sjezdech.
Zesty CF je čistý, všestranný all-mountain bike, stvořený pro posouvání hranic, pro zážitek z jízdy za naprostého klidu mysli. Bez změny původního konceptu nastavuje Zesty CF 2024 nové limity pro all-mountain stroje. Je více než kdy předtím univerzální, efektivní, zábavný a hravý. Na všech typech terénu.
Není nutné být vždy první, ale stačí nasednout na nový Zesty CF a zjistíte, že můžete být lepší než kdykoliv předtím.
Lapierre Zesty CF. Čistokrevný all-mountain bike
Allmountain kola jsou svými vlastnostmi situována někam mezi XC maraton a Enduro biky. Musí být lehká, co nejblíže jízdním kvalitám XC Maraton kol a zároveň musí mít rychlé sjezdové vlastnosti jako Enduro stroje.
Zdvih se za poslední dvě dekády proměňoval jen minimálně. Poslední generace Zesty AM už stavěla na zdvihu 140/150 mm.
Nicméně kinematika, a zejména geometrie, se u nové generace proměnily tak, aby se přizpůsobily současným požadavkům na horská kola a vyhovovaly evoluci all-mountain biků: za všech okolností zlepšovat jízdu po rovině a do kopce za zachování co nejlepších sjezdových vlastností.
Lapierre se proto rozhodl zachovat koncept původního modelu Zesty, ale kompletně přepracovat rám tak, aby byl v souladu s dobou. Celý vývoj nového kola byl pak založen na nové kinematice, okolo které se celý projekt nového Zesty točil.
Odpružení v srdci celého projektu nového Zesty CF
Čtyřčepové odpružení je ideálním řešením pro all-mountain kola, proto jej Lapierre využil i u Zesty CF. Nicméně se pokusil najít nový způsob, jak vylepšit kinematiku na obou stranách extrému, a sice tak, aby odpružení bylo citlivější na začátku zdvihu a progresivnější na jeho konci. Tím se vyhýbá příliš rychlému dosažení konce zdvihu, a tedy zbytečným nárazům a dalšímu nepohodlí při jízdě v náročném terénu.
Nový rám byl navržen tak, aby poskytl dostatek prostoru při použití většího vzduchového tlumiče s nejnovějšími technologiemi, jako je RockShox’s Flight Attendant System, který vyhodnocuje terén a styl jízdy jezdce pomocí senzorů na kole a automaticky upravuje nastavení odpružení, aby bylo co nejefektivnější a poskytovalo optimální výkon a pohodlí během jízdy.
Allmountain geometrie
Nový Zesty CF je designován tak, aby jezdci poskytl co největší sebevědomí a umožnil mu relaxovat i v technicky náročných podmínkách a za plné rychlosti. Aby toho dosáhl, jeho all-mountain geometrie posunula pozici těžiště zpět na přední část kola a vybalancovala jeho střed.
Šlapání je díky tomu efektivnější na zvlněných úsecích a snížilo se riziko překlopení se na strmých svazích.
Díky technologii FlipChip je možné ještě více zvýšit responzivitu zadní části kola, a sice změnou na 27,5“ zadní kolo. Bez ztráty výhod, které geometrie nabízí.
Specifikace geometrie Zesty CF:
1. Úhel sedlovky je podstatně svislejší (+3,7°), zkrácená horní trubka (od 5 mm do 49 mm od velikosti S po XL) a delší reach (+20 mm u všech velikostí)
2. Krátká zadní stavba 432 mm (430 mm pro 27,5")
3. Delší rozvor kol (o 30 mm)
4. Vyšší hlavová trubka
5. Technologie FlipChip umožňuje jízdu s Mullet setupem nebo 29“ koly
Tuhost pod kontrolou
Aby Zesty CF dostál svého all-mountain segmentu, stal se celkově tužším za účelem větší přesnosti a citu při sjezdech a zároveň zvýšit výkon při šlapání za zachování lehkosti.
Tento trojitý problém vyřešila prémiová UD SLI karbonová konstrukce rámu, která je pro kola Lapierre vyšší třídy specifická.
Karbonová konstrukce
Karbonový rám Zesty CF 2024 využívá tři typy karbonových vláken, a sice T800, M40J a T700. Při konstrukci rámu využil Lapierre unikátní PU a PP trny, které pomohly optimalizovat rozložení jednotlivých vrstev karbonu, kterých je ve výsledku více než 500. Vysoký výkon, přesnost a dokonalá tuhost je zaručena.
Tuhost předního trojúhelníku byla navíc vylepšená specifickou technologií kolem hlavové trubky a středového složení.
Zadní stavba vykazuje vysokou torzní tuhost, díky které je kolo ještě přesnější, dynamičtější a efektivnější v akceleraci.
Asymetrický design zadní stavby umožňuje použití převodníku až s 36 zuby.
Holý rám váží celkem 2,5 kg.
Projekt Gravity Logic
V all-mountain duchu a Gravity Logic Project Lapierre zachoval, vlastně dokonce vylepšil, Tool Box na spodní rámové trubce.
Je integrovaný přímo do rámu a jeho nízká pozice eliminuje dopad váhy nářadí na celkový dojem z jízdy.
Vnitřní kapsa izoluje nářadí od rámu a díky tomu redukuje vnitřního hluk. Vnější kryt boxu navíc chrání spodek rámu před kameny a dalšími překážkami a nečistotami.
Modelová řada Zesty CF 2024
Celá modelová řada Zesty CF 2024 byla designována tak, aby nabídla vysokou efektivitu, tuhost, výkon a precizní ovládání.
Všechny komponenty byly vybírány tak, aby splňovaly tyto kritéria:
- 150 mm přední/zadní zdvih
- 36 mm vidlice
- Rozdílná velikost kol (2.50 přední/2.40 zadní)
- Čtyřpístkové brzdy s 203/180 brzdovými kotouči
- 32 T převodník
Nejvyšší model Zesty CF 9.9 bude jediným super light all-monutain modelem v letošní řadě Zesty CF. Aby byl co možná nejlehčí, je rám vyroben ze surového karbonu a má matnou úpravu, 140 mm přední i zadní zdvih, 34 mm Fox Float vidlici a DT Swiss XC1501 Spline karbonová kola obutá do 2.40 plášťů. Tohle osazení bude zaměřeno na maximální lehkost a hravost.