Elektronické řazení si v posledních letech získává stále větší popularitu. Nejen v silniční cyklistice, ale také v gravelovém segmentu. Shimano GRX Di2 je špičková sada navržená speciálně pro vyznavače gravelu, kteří hledají přesnost, spolehlivost, jednoduché ovládání a odolnost v náročných podmínkách. Po dlouhodobém a náročném zimním testování můžu potvrdit, že v porovnání s mechanickou sadou jde o obrovský krok vpřed.
Nová generace. Shimano představuje GRX Di2 2x12
12rychlostní elektronická sada GRX Di2 od japonského výrobce Shimano přináší velký upgrade pro náročné gravelové jezdce. Sada v konfiguraci 2x12 nabízí dostatečný rozsah převodů na rovině i v kopcích. V porovnání s mou předchozí 11rychlostní mechanickou sadou nabízí širší rozsah převodů, vyšší odolnost a plynulejší a pohodlnější řazení.
Nové přehazovačky jsou navržené tak, aby poskytovaly rychlejší a přesnější řazení i v náročných podmínkách. Kromě toho Shimano zlepšilo ergonomii pák pro lepší úchop a kontrolu během jízdy v terénu. Tento upgrade posunul GRX Di2 na novou úroveň, která zvyšuje atraktivitu sady pro gravelové nadšence hledající nejmodernější technologie pro svůj gravel bike.
Bleskové a přesné řazení. Stačí jedno kliknutí
Největší výhodou elektronického řazení GRX Di2 je jeho bezchybná přesnost a okamžitá odezva. Řazení je rychlé, hladké a je schopné přeřadit i pod velkým zatížením, což ocení každý gravel jezdec při prudkých stoupáních či v technicky náročném terénu.
Situace, která mě přesvědčila o kvalitě sady, přišla během strmé, kamenité sekce, kde bylo nutné rychle přeřadit na lehčí převod. Mechanické řazení by v takové situaci mohlo zaváhat nebo vyžadovat větší sílu na páku, případně by bylo nutné zvolnit ve šlapání. GRX Di2 zvládlo vše okamžitě, bez zaváhání, s minimálním úsilím a v plném tahu. Taková přesnost je velkou výhodou nejen při náročných stoupáních, ale taky dlouhých jízdách, kde se každá ušetřená energie počítá.
Ovládání je intuitivní a je možné jej upravit prostřednictvím aplikace E-Tube, kde si jezdec může přizpůsobit funkce dle svých preferencí.
E-Tube. Maximální kontrola nad GRX Di2
Shimano Di2 všeobecně nabízí tři režimy řazení, které lze přizpůsobit prostřednictvím aplikace E-Tube. Manuální režim funguje stejně jako na mechanických přehazovačkách – každé stlačení páky přímo změní převod. Bez automatizace. Semi-synchronní režim při změně převodníku automaticky přizpůsobí převod na kazetě, aby se zabránilo náhlé změně kadence (např. když vpředu přeřadíte na malou, tak se vzadu přeřadí na těžší převod, aby se nohy zbytečně neroztočily do velké kadence a naopak). Plně synchronní režim jde ještě dál. Systém sám přepíná mezi velkým a malým převodníkem podle zvolených pastorků na kazetě, aby udržel ideální převodový poměr a kadenci.
Shimano Di2 umožňuje také multishifting (řazení více převodů najednou). Podržením tlačítka řazení se může řetěz přesunout přes vícero pastorků na kazetě. Rychlost a počet převodů, o které se má řetěz posunout, lze nastavit v aplikaci. Tyto funkce zvyšují komfort jízdy a jezdci dávají možnost vybrat si vyhovující stupeň automatizace. Pomocí průvodce je v aplikaci možné nastavit taky mikropozice řazení.
Hmotnost a pocit z jízdy
V porovnání s mechanickou verzí GRX je Di2 kvůli baterii a elektronickým komponentům mírně těžší. Výsledný rozdíl v hmotnosti však není nijak dramatický a výhody přesného řazení a odolnosti jej dostatečně kompenzují.
Co se týká pocitu z jízdy, páky Di2 jsou robustnější a perfektně utěsněné proti vodě a nečistotám. Nabízejí skvělou ergonomii a jistý grip. Jejich tvar je přizpůsobený jízdě na gravelu. I na dlouhých trasách jsou pohodlné a umožňují efektivní brzdění jedním prstem. Díky tomu jsem se cítil sebevědomě i při náročných sjezdech na šotolině a v blátě.
Baterie, která vydrží stovky hodin
V teplotách okolo 0°C mi baterie vydržela přibližně 900 km (nevybíjel jsem ji úplně). To je více než dostatečné i pro dlouhé a náročné gravel jízdy bez obav o výdrž baterie. V ideálních podmínkách je možné očekávat výdrž přes 1 000 km na jedno nabití.
Nabíjení probíhá přes jediný kabel zapojený do přehazovačky. Celý systém se nabíjí najednou. Páky využívají baterie CR1632 s výdrží 3-4 roky, což eliminuje potřebu jejich časté výměny. Aktuální stav baterie v sadě lze kdykoliv jednoduše ověřit krátkým přidržením tlačítka na přehazovačce – o stavu nabytí dá vědět LED kontrolka. Přesný stav baterie pak lze zkontrolovat přímo přes aplikaci E-Tube či přímo na displeji kompatibilního cyklopočítače, který zobrazuje procentuální stav baterie a upozorní na její případnou nízkou kapacitu.
Pokud plánujete bikepacking nebo dlouhé expedice, určitě se vyplatí vzít si sebou náhradní baterii pro případ nouze. V běžných podmínkách to není nutné.
Ergonomické prvky pro maximální komfort
Páky Shimano GRX Di2 mají vynikající ergonomii, která umožňuje pohodlné držení a efektivní brzdění jedním prstem, a to v každé pozici. Tlačítka jsou na vnitřní straně a jsou plně konfigurovatelné. Díky tomu lze ovládat mikropočítač bez nutnosti změny úchopu. Obrovská výhoda při jízdě v terénu, kde je důležité mít nad kolem maximální kontrolu.
Závěrečný verdikt. Stojí za to?
Během testování prokázaly komponenty vysokou odolnost. GRX Di2 zvládlo řadu zásahů kamením bez jakéhokoliv rozladění či poškození. Stejně tak je sada dobře utěsněná proti nečistotám a vodě, což je pro gravelové jezdění v terénu klíčový faktor. Celková robustnost systému dodává jistotu i v náročných podmínkách.
Shimano GRX Di2 je skvělou volbou pro jezdce, kteří chtějí spolehlivé, přesné, odolné a výkonné řazení přizpůsobené gravelovým podmínkám. Díky okamžité odezvě, odolnosti a možnosti personalizace skrze aplikaci E-Tube jde o technologicky vyspělý systém, který posouvá gravel biking na vyšší úroveň.
+Přesné a okamžité řazení, které funguje i pod zátěží
+Ergonomické páky
+Dlouhá výdrž baterie – přes 1 000 km na jedno nabití
+Odolnost proti nárazům, vodě a nečistotám
+E-Tube: Multishift, režimy řazení a další možnosti personalizace
+Nabíjení celé sady pomocí jednoho kabelu zapojeného do přehazovačky
-Cena
-Složitější update pák. Kabel páky je nutné připojit k baterii.
TESTER: Martin Behro
Martin je bývalý Mistr EU v cyklotrialu a držitel 6. místa z Mistrovství světa UCI v juniorech. Aktuálně trénuje cyklotrialový tým CTK Záriečie, jinak pracuje jako marketingový specialista pro Schindler, spol. s r. o. Na kolech jezdí a taky o nich píše. Nejvíce času tráví na svém gravelu Lapierre Crosshill CF 7.0 a gravelové švihy prokládá tréninky na silničce.