Po dvou domácích soustředěních v Krkonoších a na Pálavě jezdci ATT Investments konečně osedlali svá nová kola Lapierre Xelius DRS 10.0. a odletěli na první 14denní tréninkový kemp do Španělska. O podrobnostech jsme hovořili s jejich novým trenérem Otakarem Fialou.
PhotoCredit: ATT Investments
Ahoj Oto, jaký byl cíl kempu, který tým organizoval již tradičně v lokalitě Altea v hotelu Cap Negret?
"Najezdit kvalitní kilometry na kvalitních silnicích za příznivých klimatických podmínek a s kvalitním zázemím hotelu, který využívají v předsezónní přípravě špičkové World i Pro týmy."
Takže především objemy?
"Objemy sice převažovaly, ale intenzity nechyběly a tvořily důležitou část této fáze přípravy. Je totiž potřeba znovu po etapě relativního odpočinku dostat tělo do této formy zátěže, protože to, co netrénujete, ztrácíte. Těžko to pak vracíte do použitelného stavu."
Údajně jste víc, než v předchozích letech testovali přes měření laktátu?
"To je pravda. Jedním z nejpodstatnějších cílů tohoto soustředění bylo co nejpřesnější nastavení tréninkových zón. Jejichž správné využívání má pak rozhodující vliv na účinnost tréninkového procesu."
Jak vypadal běžný tréninkový den?
"Trénovali jsme v mikrocyklech 3+1. Ranní centrálně organizované cvičení jsme zrušili, kluci dostali za úkol protahovat se individuálně na pokojích. Místo toho jsme zavedli ranní procházky kolem 45 minut trvání s cílem nastartovat metabolismus. Následovala snídaně a od deseti hodin tréninková jednotka."
Všichni nejspíš netrénovali stejně?
"Při tréninku se kluci rozdělili do dvou a někdy i tří skupin. Hlavní dělení spočívalo v jejich specializaci. Máme tu ale i kluky, kterým svědčí vyšší objemové dávky. U nich jsme to řešili tak, že ušetřený čas ráno využili na dřívější odjezd a na desátou se vrátili s 30 km v nohách. Případně po skončení společného tréninku si ještě přidali kilometry navíc."
Vyskytly se nějaké zdravotní komplikace?
"Ne. Tréninky stavíme tak, aby se závodníci vyhnuli přetížení. Protože pouze u přetíženého člověka se snižuje imunita a ta vede k nemocem. Rizikům tohoto typu se vyhýbáme, jak to jen jde, takže třeba poslední den před odletem se nesnažíme ještě nahonit nějaké kilometry, ale dáváme už jen lehčí trénink, aby do letadla kluci nešli s těžkýma nohama a oslabení. Tedy mezi 2,5 až 4 hodinami v závislosti na únavě toho kterého jezdce."
Měli už závodníci k dispozici nové bicykly?
"Ano, vyfasovali nejvyšší model Lapierre Xelius DRS 10.0. Nastavili jsme tady všem klukům posed a od té doby nic neštelovali. Kola sedí. Máme kvalitní materiál. Mimochodem je bude vozit i tým Picnic PostNL. Tedy třeba i Pavel Bittner."
Doprovodné auto v průběhu všech tréninků je nejspíš samozřejmost?
"Všechno odjezdil sportovní ředitel Jarda Friede. Já jsem jezdil, jen když se měřilo. Ale bezprostředně po tréninku mi na mail došly data, dostupné i na Trainingpeaks a navíc nám Garmin ukazoval průběžnou polohu každého závodníka."
Kolik jste měli s sebou personálu?
"Kromě Jardy a mě dva mechaniky a dva maséry. Každý závodník chodil na masáž obden. K dispozici byly další různorodé moderní prostředky k rychlejší a účinnější regeneraci. Hodně jsme zkvalitnili i doplňky stravy přes špičkové značky."
Stanovené cíle byly naplněny?
"Kemp splnil svůj účel. Odjíždím spokojený. Tréninkové zóny se podařilo nastavit, odhalili jsme rezervy u některých závodníků. Takže dost přesně víme, jak co nejefektivněji trénovat."
A týmovost?
"Můj osobní dojem je, že tahle skupina závodníků drží stále více pohromadě a zároveň vzrostla důvěra v systém, který jsme tu nastavili. Vypadá to, že kluci, a tady mám na mysli hlavně ty nové a zkušenější, se přesvědčují, že tenhle tým funguje skutečně profesionálně. Pokud to řekne i Barnabás Peák, který jezdil několik let ve World týmech, pak už to nějakou váhu asi má."
Jaký je další program?
"Přes vánoční svátky volnější režim. Po oficiálním představení týmu, které se uskuteční 8. ledna v prostorách SAGA Praha, autorizovaného dealera vozidel Mercedes-Benz, kluci znovu odletí do Španělska. To bude období, kdy jejich tělu mírně povolíme. Intenzity vrátíme do hry v únoru, kdy je do stejného místa naplánováno druhé týmové soustředění."
A co Mistrovství České republiky v cyklokrosu v Jičíně 11. ledna?
"V našem dresu bude startovat Matyáš Fiala. Podle mě má na to mistrák vyhrát."