TEST: Gravel Lapierre Crosshill CF 7.0 letí po štěrku i v terénu

Gravel segment se neustále vyvíjí a Lapierre letos přinesl atraktivní novinku – karbonový model Crosshill CF 7.0. Hned po uvedení na trh po něm skočil Martin, náš markeťák, bývalý Mistr EU v cyklotrialu a trenér týmu CTK Záriečie. Po více než 1 200 km v různých podmínkách potvrdil, že jde o mimořádně podařený gravel bike, který letí po štěrku i v terénu. Více prozradil v testu…

 

Jízdní vlastnosti a komfort na prvním místě

Na první dobrou mě na tomto kole upoutal design s technologií 3D Tubular a široké 44mm pláště. Po koupi jsem na něj nahodil bezdušové pláště, abych zvýšil komfort jízdy a odolnost proti defektům. Širší pláště a promyšlená geometrie jsou zárukou toho, že si Lapierre Crosshill CF 7.0 poradí s náročnějším terénem, ale zároveň si zachovává skvělé odvalování na štěrku i asfaltu. Sportovnější geometrie zaručuje výbornou ovladatelnost a svižnost.

 

crosshilak222IMG_4836

 

Rám je z lehkého karbonu (výrobce uvádí 1 000 g ve vel. M), což v kombinaci s technologií 3D Tubular výrazně zvyšuje pohodlí na dlouhých trasách. Princip patentované technologie spočívá v tom, že se sedlové vzpěry spojují s horní rámovou trubkou daleko před sedlovkou. To přináší spolehlivé tlumení vibrací, které se dostanou k jezdci. Třešničkou na dortu je pro mě elegantní šedé lakování, které na slunci hází krásné odlesky.

S výškou 184 cm jsem volil velikost L a geometrie mi sedla dokonale. Celková hmotnost kola je cca 9 kg, což je pro gravel určený i pro těžší terén velmi uspokojivá hodnota.

 

crosshilldetail

 

Shimano GRX Di2 – bezchybné řazení pro náročné

Jedním z největších benefitů tohoto modelu je elektronická sada Shimano GRX Di2 2x12. Řazení je mimořádně precizní, dokonale odstupňované a umožňuje jednoduché nastavení a aktualizaci přes E-Tube. Velkým plusem je plynulé řazení i pod zátěží, což v prudkých stoupáních ocení každý gravelový jezdec.

Zvolil jsem dvoupřevodník, protože často jezdím i kopce v terénu a zároveň jsem ze silničky zvyklý na těžší převody. Kombinace převodníků 48-31T a kazety 11-36z nabízí dostatečný rozsah – nechybí lehké převody do prudkých stoupání ani dost těžké převody na svižné sjezdy.

Baterie v řazení mi vydržela na cca 900 km (nenechal jsem vybít úplně) v zimních teplotách okolo 0 °C. V optimálních podmínkách v jarním a letním provozu by podle mě měla dát i přes 1 000 km na jedno nabití. Nabíjí se jednoduše kabelem přes konektor umístěný na přehazovačce.

Ergonomicky tvarované páky GRX Di2 umožňují brzdění jedním prstem a jejich součástí jsou i konfigurovatelná tlačítka, kterými se dá ovládat cyklopočítač bez nutnosti změny úchopu. Páky mají svojí vyměnitelnou baterku CR1632 s udávanou výdrží 3-4 roky.

 

sada crosshill

 

Kola a komponenty: Stabilita a odolnost

Crosshill dostal odolná hliníková kola DT Swiss GR1600 Spline, které spolu s širokými plášti poskytují jistotu na rozbitých cestách. Rám pojme pláště do šíře 45 mm, což umožňuje ještě větší variabilitu pro vaše cesty.

Po koupi jsem si přizpůsobil posed podle sebe – zkrátil jsem krk vidlice pro agresivnější jízdní pozici, protože mi sportovnější posed víc vyhovuje. Kdo má ale rád pohodlnější posed, delší krk vidlice určitě ocení. Kromě toho jsem vyměnil brzdové kotouče za model s chladičem a hliníkovou sedlovku nahradil karbon pro větší komfort.

Karbonové ergonomicky tvarované řídítka nabízí skvělý úchop a spolu s představcem elegantně dotvářejí design kola. Plusové body za praktičnost bych do Lapierru poslal za využití univerzální patky UDH. Ta se dá snadno sehnat v každém cykloobchodě, takže opravy na cestách budou hračka. Tovární sedlo Fizik Terra Argo X mi sedlo jako ulité.

 

plaste sadae

 

Dobrý základ pro bikepacking

Lapierre Crosshill CF 7.0 je přechodové kolo mezi sportovními gravely a bikepackingovými stoji. Na delší výpravu jsem ho zatím nevzal, ale v základu nabízí dostatek prostoru pro montáž výbavy. V rámu jsou dva klasické úchyty na košík. Na horní rámovce je další úchyt na horní brašnu, další otvory najdete i na vidlici a zavěsit brašnu se dá samozřejmě na řídítka, do rámu i pod zadek na sedlovku. Za dodatečné otvory na spodní i horní rámové trubce bych ale Crosshillu nadělil další plusový bod. Pro ty, co jezdí ve všech podmínkách, dodává výrobce ke kolu zadní vzpěru pro montáž blatníků.

 

Modelová řada Crosshill má pro každého něco

Modelovou řadu Crosshill CF jsme podrobněji popsali v článku 'Nový karbonový Lapierre Crosshill CF: Inovace pro milovníky gravelů', takže ve zkratce řeknu, že Lapierre nabízí Crosshill CF v sedmi specifikacích. Dvě mají odpruženou vidlici se zdvihy 30 a 40 mm pro nejnáročnější trasy. Nižší modely dostaly hliníková řídítka (rise 12 mm, drop 114 mm), vyšší modely, jako ten můj, mají řídítka z karbonu (rise 20 mm, drop 122 mm), které umožňují sportovnější pozici a lepší tlumení vibrací. Kabeláž je už od představce schovaná v rámu.

 

mceclip0-1

 

Sečteno podtrženo

Lapierre Crosshill CF 7.0 je ideální volbou pro jezdce, kteří hledají rychlý a výkonný gravel, ale i pro ty, kteří potřebují spolehlivé kolo na dlouhé dny v sedle během ultrazávodů. Precizní elektronická sada Shimano GRX Di2 a kvalitní karbonový rám s propustností plášťů o šířce až 45 mm nabízí velkou variabilitu a skvělý zážitek v terénu i na silnici. Po více než 1 200 km můžu s jistotou říct, že jde o jeden z nejlepších gravel biků, na kterém jsem jezdil.

+ Dokonalá geometrie
+ Perfektní řazení a ergonomie díky Shimano GRX Di2
+ Technologie 3D Tubular pro tlumení vibrací
+ Propustnost rámu pro pneu až do šíře 45 mm
+ Držák na cyklopočítač v sadě
+ Výborný poměr cena/výkon

– Tovární brzdové kotouče bez chladičů
– Hliníková sedlovka v základu
– Počet montážních otvorů pro brašny

 

TESTER: Martin Behro

Martin je bývalý Mistr EU v cyklotrialu a držitel 6. místa z Mistrovství světa UCI v juniorech. Aktuálně trénuje cyklotrialový tým CTK Záriečie, jinak pracuje jako marketingový specialista pro Schindler, spol. s r. o. Na kolech jezdí a taky o nich píše. Nejvíce času tráví na svém gravelu Lapierre Crosshill CF 7.0 a gravelové švihy prokládá tréninky na silničce.