"Když se naskytla možnost vyzkoušet světlo od australské firmy Knog, vůbec jsem neváhal a nabídku přijal," začíná svůj test světla Knog Dag Raška, zakladatel webu BikePacking.cz. Jak světlo Knog Blinder X v jeho testu dopadlo? Se svolením autora recenzi sdílíme v jejím původním znění.
Test vyšel 12. 11. 2024 na webu BikePacking.cz. Se svolením autora textu a fotografií sdílíme.
S nastávajícím podzimem a mými ranními cestami do práce, ve zhoršujících se světelných podmínkách, pro mě nastal čas vyřešit přední osvětlení. U všech světel, které doma mám, je problém buď s výdrží nebo s kvalitou světla. A tak, když se naskytla možnost vyzkoušet světlo od australské firmy Knog, vůbec jsem neváhal a nabídku přijal. A čím je lepší než má stávající světla a vyplatí se za cenu pěti tisíc bez jedné koruny České?
Společnost Knog byla založena v australském Melbourne v roce 2002 průmyslovými designéry Hugo Davidsonem a Malem McKechnieem. Od prvopočátků se zaměřovala na cyklistické doplňky a to zejména zámky a světla. Mně se dostalo do spárů světlo s označením Knog Blinder x 1800. Pokud jste si mysleli, že číslice 1800 znamená lumeny, tak je tomu opravdu tak. A 1800 lumenů není opravdu zrovna málo. Je to hodně, opravdu hodně. To mohu potvrdit ze svých ranních cest do práce, kdy jsem byl nucen upravit sklon světla, protože hned při první jízdě a zapnutém světle na plný výkon, mě protijedoucí auto probliklo dálkovými světly. Tímto se neznámému řidiči omlouvám. Od této zkušenosti jsem světlo už na plný výkon nepustil a pro jízdy do práce jsem zvolil nejnižší výkon 350 lumenů. A stačí to bohatě.
Nejprve se podíváme na balení. Co se nachází v krabičce za výše uvedené peníze? V balení je toho víc než dost. Krom samotného světla je zde externí baterie s kapacitou 10.000 mAh, bez které by světlo nefungovalo. Ptáte se, jak je to možné? Toto světlo vyžaduje připojení na externí baterii, bez ní ho nelze používat. Dále jsou zde popruhy k uchycení baterie na rám a to dvou délek. Prodlužovací kabel k externí baterii o délce 70 cm. Montážní příslušenství na řidítka a na různé typy přichycení baterie k rámu. Dále držák dálkového ovládání, držák na přilbu a to včetně lepícího držáku k dálkovému ovládání. Musím říct, že v balení je příslušenství víc než dost.
A samotná instalace? Více než snadná a jednoduchá. Přidělat světlo je dílem okamžiku, nasadíte objímku s požadovanou podložkou pro váš průměr řidítek, utáhnete pomocí přiloženého imbusu, nasadíte světlo, upravíte si požadovaný sklon a utáhnete. Vyberete si místo, kde chcete mít dálkové ovládání, přiděláte držáček a vložíte do něj tlačítko, které se magneticky přichytí. Máte hotovo a teď jen vymyslet, kam s baterií.
Já jsem zkoušel všechna možná uchycení. Poprvé jsem přidělal baterii místo košíku na bidon, ale popravdě, to mi moc nevyhovovalo. Ale zkusil jsem to, protože jsem se bál, že pokud baterii přidělám jenom popruhem k rámu, tak se bude různě posouvat. Více jsem se mýlit nemohl. Po první jízdě jsem baterii z držáků lahve sundal a přidělal na vrchní část spodní rámové trubky, pořádně utáhnul suchým zipem a vyjel. Překvapení! Vše drží jak přilepené. No jo, ale co když budu mít celorámovou brašnu, co pak? I to se dá vyřešit. Rozměry baterie jsou poměrně kompaktní a tak jsem baterii umístil na dno vrchní rámové brašny a kabel vyvedl ven otvorem v brašně. A jde to. Ale já jsem nakonec volil jiné umístění a to uvnitř celorámové brašny, která má také vývod na kabely nebo hadičku ke camel bagu. Uvnitř své brašny Apidura mám ve vrchní části suchý zip a do něj jsem jednoduše baterii připnul a bylo hotovo. Akorát v případě tohoto uchycení jsem už byl nucen použít prodlužovací kabel. Ale vše bylo rychlé a snadné.
Nejprve jsem k celému světlu byl dost skeptický, trochu mě odrazovala externí baterie a nepřítomnost alespoň malé baterie v těle světla, ale nakonec se to, alespoň v mém případě, ukázalo jako obava lichá. Na vše se dá zvyknout.
Co musím vyzvednout je kvalita zpracování a pevnost uchycení a to, ať už se jedná o světlo nebo samotnou baterii. Vše je perfektní a to jsem jezdil s kolem v opravdu náročném terénu, absolvoval s ním i skoky a nikde se nic nepohnulo.
Vyzkoušel jsem i přidělání světla na přilbu a i zde je vše poměrně snadné i když zde vzniká nutnost různě protahovat vedení kabelů baterie a ovládání. Při přichycení na přilbu se neobejdete bez prodlužovacího kabelu, protože někam musíte baterii přeci umístit. To dá rozum, ne. Já jsem ji vložil do zadní kapsy své letité cyklistické bundy. Ale musím říci, že váha baterie byla přeci jen znát, takže jsem tento způsob umístění světla vyzkoušel pouze jednou a zase světlo vrátil zpět na řidítka.
Samotné světlo má celkem šest režimů svícení. Stálé světlo o nejvyšší intenzitě 1800 lumenů, střední při 800 lumenech a nejnižší na 350 lumenů. Dále tři typy blikání. Vše se snadno přepíná dálkovým ovládáním.
A co výdrž? Zde použiji údaje přímo od výrobce, protože jsem bohužel neměl tolik času a nedokázal jsem jezdit tak dlouho v kuse. Na nejvyšší výkon by mělo světlo vydržet 2,5 hodiny a to je docela slušné, ale nějak si nedokážu představit, že bych jel s tímto výkonem. Na střední intenzitu je uváděna výdrž 6,5 hodin a na mnou nejvíce používaných 350 lumenů, by výdrž měla být 15 hodin. A pod to bych se mohl podepsat. Já jsem baterii dobíjel pouze jednou za celých 10 dní.
Nejdéle by mělo světlo vydržet v módu eko blikání, kde je uváděna výdrž dokonce 75 hodin.
Světlo Knog Blinder X 1800 není zrovna nejlevnější, ale myslím si, že za ty peníze stojí. Je to perfektní kousek, který má nevídaně vysokou kvalitu zpracování a co mě na něm opravdu moc a moc baví, je především to, jak skvěle na kole drží a jak snadno se ovládá. Už se těším na zimní ranní jízdy do práce, kde teprve ocením výkon tohoto světla. A vzal bych si ho na bikepacking? Asi ne, ale důvod je jednoduchý. Za celých deset let se mi stalo pouze párkrát, že jsem do svého cíle dojížděl za zhoršených světelných podmínek a pak mi bohatě stačila čelovka. Kde tedy budu toto světlo používat? Na své každodenní dojíždění do práce. Rozhodně ho do jara nesundám.
A teď byste si mohli myslet, že je konec článku, ale není tomu tak. Ke světlu jsem totiž dostal ještě jeden kousek vybavení a možná si ho dokonce cením víc než světla. Co tím je? Je to skládací solární panel Knog PWR Solar Panel 10W. Bohužel vám nemohu napsat žádné zkušenosti z cest, protože jsem zaprvé žádnou velkou cestu neabsolvoval a zadruhé světelné podmínky na testování fakt teď nejsou. Ale alespoň jednou se na mě štěstí usmálo a vykouklo slunce, rychle jsem tedy amatérsky panel vyzkoušel a mohu napsat, že za deset minut dal baterii mého iPhonu 5%. A to není zlé.
V každém případě, co se mi nejvíc na panelu libí, je jeho velikost. Ve složeném stavu je fakt prťavý a bez problémů se vejde do jakékoliv brašny. Asi určitě se nevejde do vrchní rámové brašničky, tam asi ne, ale do jakékoliv jiné už jo. Což o mém současném panelu Goal Zero říct nemohu. Ten se mi vešel pouze do celorámové brašny a to ještě s problémy. Složený panel má rozměry 17,5 x 10,5 x 3,5 cm a váhu 450 g. Při rozložení na pět částí, kde čtyři jsou solární panely a v páté části je řídící jednotka a USB připojení, má rozměry 54 x17,5 x 1,7 cm. Skládaní je za pomoci magnetů snadné a rychlé. Panel je i vybavený plastovým háčkem pro zavěšení. Někdo by mohl říct, že jedno USB je málo, ale pro mě je bohatě dostačující a přesně vím jaké kombo příští rok budu používat. Panel a 30.000mAh powerbanku. A nedostatek energie mi na cestách hrozit nebude. Snad.
V současné době se dá pořídit za 1.899,- Kč a já se mu určitě ještě budu věnovat, ale až příští sezónu.
POZITIVA:
+ výkon
+ zpracování
+ obsah balení
NEGATIVA:
– vyšší cena
– výdrž na maximální výkon